CONNECT:  
             

6+1 τροφές που …δεν σας αφήνουν να χορτάσετε

Λένα Ιωαννίδου Πέμπτη, 16 Απριλίου 2015
Λένα Ιωαννίδου

 

Τσιμπάτε ή πίνετε κάτι για να σας κόψει τη…. λιγούρα αλλά μετά, πεινάτε ακόμα περισσότερο; Σηκώνεστε από το τραπέζι του φαγητού με την αίσθηση ότι το στομάχι σας είναι πιο άδειο από πριν; Μάλλον φταίνε οι τροφές που επιλέγετε. Μάθετε ποιες είναι και πώς «βραχυκυκλώνουν» το αίσθημα του κορεσμού στον οργανισμό σας…

Κίνδυνος... βραχυκυκλώματος

Η πείνα και, στη συνέχεια, το αίσθημα πληρότητας ή κορεσμού, είναι αποτέλεσμα μιας σύνθετης διεργασίας, ένα κλειστό κύκλωμα στο οποίο εμπλέκονται ο εγκέφαλος, το στομάχι, το συκώτι, το πάγκρεας και το κυκλοφορικό μας σύστημα .

Τα κέντρα του κορεσμού και της πείνας βρίσκονται σε μια περιοχή του εγκεφάλου η οποία ονομάζεται υποθάλαμος. Όταν η τροφή περάσει στο στομαχικό σάκο , οι θρεπτικές της ουσίες φτάσουν στο συκώτι μέσω της κυκλοφορίας και καταγραφεί συγκέντρωση γλυκόζης στο αίμα, ο υποθάλαμος λαμβάνει το μήνυμα μέσω των νευρικών οδών και καταστέλλει την έκκριση της γκρελίνης –η ορμόνη της όρεξης που εκκρίνεται από το στομάχι- ενεργοποιώντας ταυτόχρονα το αίσθημα του κορεσμού -με την αυξημένη συγκέντρωση της ανορεξιογόνου ορμόνης λεπτίνης στο αίμα.

Συχνά όμως, το κύκλωμα «βραχυκυκλώνει» , με αποτέλεσμα να αισθανόμαστε πείνα παρόλο που το στομάχι μας είναι γεμάτο –και χωρίς να μας χαρακτηρίζει υπέρμετρη λαιμαργία. Την ευθύνη για τον αποσυντονισμό των μηνυμάτων που δέχεται ο εγκέφαλός μας, έχουν, σύμφωνα με άρθρο που δημοσιεύτηκε στο www.health.com , ορισμένες πολύ δημοφιλείς τροφές, οι περισσότερες από τις οποίες έχουν ένα κοινό χαρακτηριστικό: τον υψηλό γλυκαιμικό δείκτη.

Το λευκό ψωμί

Το αφράτο ψωμί «πολυτελείας», παρασκευάζεται με λευκό αλεύρι , που προέρχεται από σιτηρά από τα οποία έχει αφαιρεθεί ο εξωτερικός φλοιός τους . Οι φυτικές ίνες όμως που περιέχει ο φλοιός είναι αυτές που μας δίνουν την αίσθηση ότι έχουμε χορτάσει επιπλέον δε το λευκό ψωμί ανεβάζει στο ζενίθ τα επίπεδα ινσουλίνης στον οργανισμό . Σύμφωνα με μια διατροφολογική μελέτη που έγινε πέρυσι στην Ισπανία, σε 9000 άτομα, όσοι κατανάλωναν 2 ή περισσότερες μερίδες λευκού ψωμιού καθημερινά είχαν 40% μεγαλύτερη πιθανότητα να γίνουν υπέρβαροι ή παχύσαρκοι μέσα στα επόμενα 5 χρόνια.

Οι χυμοί

Ένα ποτήρι «υγιεινός» φρεσκοστυμμένος χυμός με όλες τις βιταμίνες που περιέχει, δεν θα σας κινούσε ίσως υποψίες. Η αλήθεια όμως είναι ότι , ενώ περιέχει όλη τη ζάχαρη της σάρκας του φρούτου, δεν περιέχει τις φυτικές ίνες της. Τα επίπεδα σακχάρου και στην περίπτωση αυτή αυξάνονται και πέφτουν το ίδιο απότομα, με αποτέλεσμα σε ελάχιστο χρόνο να πεινάμε και πάλι. Μια πολύ πιο ισορροπημένη εναλλακτική είναι ένα smoothie φτιαγμένο στο μπλέντερ με ολόκληρο το φρούτο στο οποίο μπορούμε να προσθέσουμε άπαχο γιαούρτι ή γάλα (όχι κρέμα γάλακτος!) ή/και ξηρούς καρπούς, έτσι ώστε το αίσθημα κορεσμού να… «πάρει μπρος» .

Τα αλμυρά σνακ

Τα τσιπς , τα κράκερ ή τα αλατισμένα στικ, όχι μόνο κατατάσσονται στους υδατάνθρακες που χωνεύονται πολύ γρήγορα αλλά επιπλέον μας γεννούν την επιθυμία να συνεχίσουμε με «κάτι γλυκό». Αυτό συμβαίνει γιατί οι υποδοχείς της γεύσης όπως και ο εγκέφαλός μας συνδέουν την ενέργεια ταχείας δράσης, με τις γλυκές τροφές. Από την άλλη, ένα φαινόμενο το οποίο αποκαλείται αισθητηριο-ειδικός κορεσμός, μας κάνει συχνά να αισθανόμαστε ότι το στομάχι μας είναι άδειο, έστω κι αν έχουμε αδειάσει μια σακούλα πατατάκια, γιατί στην ουσία έχουμε ικανοποιήσει μόνο το χώρο που «φιλοξενεί» τις αλμυρές γεύσεις, αφήνοντας κενό το χώρο του γλυκού!

Το αλκοόλ

Πόσες φορές, έπειτα από μια νυχτερινή έξοδο για ποτό δεν έχουμε καταλήξει σε μια καντίνα ή στο σπίτι για μακαρονάδα, γιατί όλοι στην παρέα «πεινάνε σαν λύκοι»; Αιτία, το αλκοόλ, το οποίο «αδειάζει» τον οργανισμό από το γλυκογόνο-τα αποθέματα γλυκόζης στο συκώτι- με αποτέλεσμα να αναζητούμε επειγόντως νέους υδατάνθρακες για να αναπληρώσουμε τις απώλειες. Επιπλέον, σύμφωνα με επιστημονικές έρευνες, τρεις μόλις μεζούρες αλκοολούχου ποτού είναι ικανές να μειώσουν κατά 30% τα επίπεδα λεπτίνης , της ορμόνης που μειώνει το αίσθημα πείνας και παρατείνει το αίσθημα πληρότητας στον οργανισμό.

Το sushi

Ναι, είναι αλήθεια ότι η γιαπωνέζικη, θεωρείται μια από τις πιο υγιεινές κουζίνες. Μόνο που το δημοφιλέστατο maki sushi, με τα μικρά ρολά ρυζιού, λαχανικών και ψαρικών, θα σας φορτώσει με τόσους υδατάνθρακες, όσους και 3 φέτες λευκού ψωμιού –κάθε ρολό περιέχει 30-40 γρ. υδατάνθρακες από το ρύζι και τα λαχανικά με μόλις 4-5 γραμμάρια πρωτεΐνης . Και βέβαια, αν περιοριστείτε σ’ αυτά, χωρίς να καταναλώσετε επιπλέον πρωτεΐνη , το πιθανότερο είναι να τα χωνέψετε γρήγορα και να σε ελάχιστο χρόνο να αισθανθείτε το στομάχι σας και πάλι άδειο.

Η πίτσα

Γιατί ποτέ δεν κατορθώνετε να …μείνετε στο ένα κομμάτι πίτσας; Οι επιστήμονες έχουν την απάντηση: Στις έτοιμες πίτσες που παραγγέλνουμε, ο εκρηκτικός συνδυασμός ζύμης από λευκά άλευρα, υδρογονωμένων ελαίων , ανακατεργασμένων τυριών (τηγμένων) και συντηρητικών, απογειώνει τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα και αποσυντονίζει την αποστολή μηνυμάτων στις περιοχές ελέγχου του εγκεφάλου, ο οποίος φυσιολογικά, με την άφιξη της τροφής στο στομάχι, δίνει εντολή για την αναστολή της ορμόνης της όρεξης (γκρελίνη) και την παραγωγή της ορμόνης του κορεσμού (λεπτίνη).

Και… τα πάντα στο Fast food

Στα δημοφιλέστατα ταχυφαγεία όλες οι επιλογές συνωμοτούν για να μας κρατήσουν την όρεξη …ανοιχτή. Ο ερεθισμός που προκαλούν τα τρανς λιπαρά στο έντερο, μπορεί να δυσκολέψει την παραγωγή ντοπαμίνης και σεροτονίνης, δύο νευροδιαβιβαστών που ελέγχουν την όρεξη. Το σιρόπι καλαμποκιού υψηλής φρουκτόζης που χρησιμοποιείται ευρύτατα στις σάλτσες και τα επιδόρπια των fast food, απορροφάται ταχύτατα από τον γαστρεντερικό σωλήνα, προκαλώντας απότομη αύξηση ινσουλίνης-επομένως μεγαλύτερη πείνα- ενώ το αλάτι που…. ρέει άφθονο σε όλα τα γεύματα προκαλεί αφυδάτωση και δίψα, ένα αίσθημα που συχνά συγχέεται με αυτό της πείνας.

 

Σχετικά θέματα
Μήπως η δίαιτά σας… σας παχαίνει;
2014-05-19
Μήπως η δίαιτά σας… σας παχαίνει;
 
Η ''δίαιτα της γλουτένης'' και άλλα πολλά....
2016-02-20
Η ''δίαιτα της γλουτένης'' και άλλα πολλά....
 
​Στα …κιλά σας
2014-07-14
​Στα …κιλά σας
 

 

 

 

© Copyright 2019 - Skingurus.gr

WHO IS WHO SKINGURUS    |    ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΗΣΤΕ ΜΑΖΙ ΜΑΣ

   

Disclaimer
Το περιεχόμενο των άρθρων και των πληροφοριών που δημοσιεύονται στο www.skingurus.gr προορίζονται αποκλειστικά για ενημερωτικό σκοπό. Σε καμία περίπτωση δεν υποκαθιστούν τη γνώμη των ειδικών (δερματολόγων, διαιτολόγων, γυμναστών κ.λπ.) αλλά ούτε και τη διάγνωση και τη θεραπεία. Αναζητήστε την επιστημονική συμβουλή του γιατρού σας ή άλλου επαγγελματία υγείας και μην αγνοήσετε ή τροποποιήσετε ποτέ την επιστημονική συμβουλή ή οδηγία ενός ιατρού, επειδή ενδεχομένως διαβάσατε κάτι διαφορετικό στο www.skingurus.gr. Η αποδοχή ή χρήση των όποιων πληροφοριών εμφανίζονται στο www.skingurus.gr γίνεται με αποκλειστικά δική σας ευθύνη.

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
douche

 

2019-06-12
Εσείς, τι κάνετε κάτω από το ντους;

Τις μέρες που ο υδράργυρος ανεβαίνει, εύλογα θα απαντήσετε, «δροσίζομαι» . Εμείς πάντως σας προτείνουμε...  

stretch marks

 

2015-11-25
Ραγάδες: Όταν το δέρμα φτάνει στα όριά του

Μοιάζουν να χαράζουν το σώμα μας για να μας θυμίζουν σημαντικές φάσεις της ζωής μας, την εφηβεία,...  

cellulite

 

2016-05-19
Κυτταρίτιδα: δεν φταίει μόνο το λίπος

Πάνε 150 χρόνια από τότε που επινοήθηκε ο όρος cellulitis για να περιγράψει την καπιτονέ όψη της...  

Βody hydration

 

2016-06-24
Ενυδάτωση: τη ζητά και το σώμα

Σε αντίθεση με το πρόσωπο η επιδερμίδα του σώματος χρειάζεται μόνο απλή ενυδάτωση για να διατηρείται...  

landscape

 

2016-09-07
Οι ρυτίδες δεν σταματούν στο πρόσωπο

Ακόμη κι αν δεχτούμε πως η λεπτή εκ φύσεως επιδερμίδα δημιουργεί τις ιδανικές προϋποθέσεις, γεγονός...  

κυτταρίτιδα

 

2017-04-03
Η λέξη-και η όψη- που μισούμε…

Κάθε χρόνο, τέτοια εποχή, η κυτταρίτιδα μπαίνει ξανά στη ζωή μας. Όχι ότι δεν υπήρχε τους προηγούμενους  μήνες,...  

Knees-Elbows, Dry skin

 

2017-05-04
Body alert!

Η ξαφνική άνοδος της θερμοκρασίας έρχεται να μας θυμίσει την ανάγκη εντατικής φροντίδας που έχουν...  


ΘΕΛΕΤΕ ΝΑ ΛΑΜΒΑΝΕΤΕ
ΤΑ ΝΕΑ ΜΑΣ;