CONNECT:  
           

Ελεύθερες και…επικίνδυνες

Λένα Ιωαννίδου Σάββατο, 8 Νοεμβρίου 2014
Λένα Ιωαννίδου

 

Όταν ο ήλιος, η ρύπανση και το στρες συναντούν τη «σκοτεινή» πλευρά του οξυγόνου, το κουτί της Πανδώρας ανοίγει και οι ελεύθερες ρίζες επιτίθενται στην επιδερμίδα. Μόνο εμπόδιο τα αντιοξειδωτικά…

Μπορεί την τελευταία δεκαετία, τα γονίδια να θεωρούνται ο «συνήθης ύποπτος» για κάθε τι, καλό ή κακό, που συμβαίνει στο δέρμα μας, για το φαινόμενο ωστόσο, της πρόωρης γήρανσης, η ευθύνη ανήκει, σχεδόν κατά 90% , σε περιβαλλοντικούς παράγοντες καθώς και στον τρόπο που ζούμε.
Οι ερευνητές που μελετούν τις λεπτές γραμμές, τις ρυτίδες, την ανομοιόμορφη όψη και τις πανάδες που εμφανίζονται πρόωρα στην επιδερμίδα-από την ηλικία των 30-35 χρόνων- πιστεύουν ότι ένα μεγάλο μέρος των βλαβών αυτών είναι συνέπεια μιας αλυσιδωτής αντίδρασης την οποία πυροδοτούν οι ελεύθερες ρίζες . Αυτά τα μικρά, ασταθή και βραχύβια μόρια οξυγόνου προκειμένου να σταθεροποιηθούν επιτίθενται σε γειτονικά κύτταρα, τα οξειδώνουν, αποδιοργανώνουν τις πρωτεΐνες τους –ιδίως το κολλαγόνο και την ελαστίνη- και σταδιακά τα οδηγούν σε πρόωρο θάνατο. Έχει υπολογιστεί ότι κάθε κύτταρο του σώματος δέχεται περίπου 1000 επιθέσεις την ημέρα! Το παράδοξο είναι ότι το ίδιο το σώμα παράγει ελεύθερες ρίζες κατά τη διάρκεια του μεταβολισμού, λόγω της παρουσίας οξυγόνου, -του απαραίτητου «καυσίμου» για την ενέργεια των κυττάρων- όπως ακριβώς τα μέταλλα οξειδώνονται από το οξυγόνο και παράγουν σκουριά. Για την εξουδετέρωσή τους, ο οργανισμός μας διαθέτει ένα ευρύ φάσμα αμυντικών μηχανισμών καθώς και φυσικά αντιοξειδωτικά ένζυμα τα οποία συνθέτει ή λαμβάνει μέσω των τροφών.
Το πρόβλημα αρχίζει να δημιουργείται όταν οι ακτίνες UV, η ατμοσφαιρική ρύπανση, ο καπνός του τσιγάρου, η μη ισορροπημένη διατροφή, το στρες , ακόμα και η ακτινοβολία που εκπέμπει ο υπολογιστής, αυξάνουν κατακόρυφα τον αριθμό των ελευθέρων ριζών. Οι φυσικοί αμυντικοί μηχανισμοί δεν κατορθώνουν να τις εξουδετερώσουν έγκαιρα, με αποτέλεσμα οι ελεύθερες ρίζες να συσσωρεύονται και να προκαλούν το λεγόμενο οξειδωτικό στρες της επιδερμίδας, μια από τις σοβαρότερες αιτίες πρόωρης δερματικής γήρανσης. Οι επιστήμονες λένε χαρακτηριστικά, ότι η επιδερμίδα «δεν γερνά, απλά οξειδώνεται».

Εξωτερική βοήθεια

Την ανεπάρκεια των φυσικών αντιοξειδωτικών μηχανισμών των κυττάρων της επιδερμίδας, αποδείχθηκε ότι μπορεί να αναπληρώσει η τοπική χρήση αντιοξειδωτικών ουσιών και η λήψη πολυβιταμινούχων συμπληρωμάτων διατροφής. Η κλινική διατροφική μελέτη SU.VI.MAX, που ξεκίνησε στη Γαλλία το 1994 και συνεχίζεται μέχρι σήμερα, έδειξε μεταξύ άλλων, ότι οι χημικές ουσίες αυτές μπορούν να προστατεύσουν τα κύτταρα της επιδερμίδας δεσμεύοντας ή εξουδετερώνοντας τις ελεύθερες ρίζες και να τα βοηθήσουν να επανορθώσουν τις φθορές τους .
Η κοσμητολογία αξιοποίησε άμεσα τα ευρήματα αυτά και ανέπτυξε καλλυντικές φόρμουλες εμπλουτισμένες με κοκτέιλ αντιοξειδωτικών –σύμφωνα με τους επιστήμονες κάθε αντιοξειδωτική ουσία προστατεύει διαφορετικά τμήματα και λειτουργίες του κυττάρου- έτσι ώστε να παρέχουν σφαιρική προστασία στην επιδερμίδα.
Σήμερα, σε πολλές αντιγηραντικές συνθέσεις μεγάλων εταιρειών καλλυντικών θα βρούμε, σε φυσική ή συνθετική μορφή, συμπλέγματα βιταμινών C και Ε, ρετινόλη (βιταμίνη Α), β-καροτένιο, σελήνιο ή συνένζυμο Q10- μερικές από τις πιο γνωστές δηλαδή ουσίες που χρησιμοποιεί ο ίδιος ο οργανισμός για την προστασία του. Δεν είναι όμως μόνο αυτές. Εκτός από την ανακάλυψη νέων συνθετικών αντιοξειδωτικών όπως η ιδεβενόνη, τα τελευταία χρόνια μελετήθηκαν συστηματικά πολλά συστατικά φυσικής προέλευσης. Διαπιστώθηκε λοιπόν ότι οι πολυφαινόλες, οι φυτοχημικές ουσίες που βρίσκονται κυρίως στη φλούδα του σταφυλιού, στο κόκκινο κρασί, στο πράσινο τσάι, στο ρόδι, στο κακάο, σε εκχυλίσματα βοτάνων, στο γκίνκο μπιλόμπα, στο ελαιόλαδο, στην κερσετίνη από τον φλοιό της βελανιδιάς , στο ρόδι και στην πρόπολη περιέχουν μόρια (φλαβονοειδή, ρεσβερατρόλη, φερουλικό οξύ κ.α) τα οποία παρέχουν αντιοξειδωτική προστασία στα κύτταρα και ενισχύουν τις δομικές ίνες του δέρματος όπως το κολλαγόνο και την ελαστίνη. Τέλος, ιδιαίτερα πλούσια σε αντιοξειδωτικά αποδείχθηκε ότι είναι τα εκχυλίσματα από το μανιτάρι shiitake , οι καρποί από το φυτό açai και από το δέντρο του καφέ και τα θαλάσσια εκχυλίσματα (φύκια).

Ένα αντιοξειδωτικό στο... πιάτο σας

Θωρακίστε την επιδερμίδα σας απέναντι στις επιθέσεις των ελευθέρων ριζών επιλέγοντας καλλυντικές συνθέσεις με αντιηλιακά φίλτρα και αντιοξειδωτικά, αποφεύγοντας το κάπνισμα-αν δεν θέλετε να σας τυλίγει ένα εικονικό σύννεφο ελεύθερων ριζών- και την υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ και εμπλουτίζοντας το διαιτολόγιό σας με τροφές πλούσιες σε βιταμίνες, ένζυμα και αντιοξειδωτικά συστατικά.

Αναζητήστε:

τη βιταμίνη C στα φρούτα, κυρίως στα εσπεριδοειδή, στις φράουλες, στα ακτινίδια και στα κεράσια, στη ντομάτα, το λάχανο, την πράσινη πιπεριά, στο μαρούλι, το σπανάκι, το μπρόκολο και το κουνουπίδι.
τη βιταμίνη Α στα αυγά, στο βούτυρο, στα γαλακτοκομικά και στο συκώτι .
το β-καροτένιο στα φρούτα και τα λαχανικά πράσινου, κίτρινου, κόκκινου και πορτοκαλί χρώματος (πορτοκάλια, µανταρίνια, ντοµάτες, βερίκοκα, καρπούζι κλπ)
τη βιταμίνη Ε στα φυτικά έλαια, στα δημητριακά ολικής άλεσης στη σόγια, στους ξηρούς καρπούς και στα σκούρα πράσινα λαχανικά .
το σελήνιο στο κρέας, τα οστρακοειδή, το αβοκάντο, τις ελιές, στους ξηρούς καρπούς, στους σπόρους και στα λαχανικά που φυτρώνουν στο έδαφος.
τα φλαβονοειδή στα εσπεριδοειδή, στο ρόδι και τα βατόμουρα το κόκκινο κρασί, στα κρεμμύδια στο μπρόκολο, στη σοκολάτα, τη σόγια, τα σταφύλια, στο πράσινο, λευκό και μαύρο τσάι και στα φύκια
τον ψευδάργυρο στα δημητριακά, τα όσπρια, τα θαλασσινά, στη μαγιά της µπύρας και στα αυγά.
το λυκοπένιο στις ντοµάτες , το γκρέιπφρουτ, το καρπούζι και στις κόκκινες πιπεριές
το συνένζυμο Q10 στα ψάρια (σαρδέλα, σκουμπρί) και τη σόγια.

 

Σχετικά θέματα
Αντιοξειδωτικά: ο φύλακας άγγελός μας
2014-08-19
Αντιοξειδωτικά: ο φύλακας άγγελός μας
 
Ρεσβερατρόλη: το ελιξίριο για όμορφη επιδερμίδα
2015-08-27
Ρεσβερατρόλη: το ελιξίριο για όμορφη επιδερμίδα
 

 

 

 

© Copyright 2017 - Skingurus.gr

WHO IS WHO SKINGURUS    |    ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΗΣΤΕ ΜΑΖΙ ΜΑΣ

 

Disclaimer
Το περιεχόμενο των άρθρων και των πληροφοριών που δημοσιεύονται στο www.skingurus.gr προορίζονται αποκλειστικά για ενημερωτικό σκοπό. Σε καμία περίπτωση δεν υποκαθιστούν τη γνώμη των ειδικών (δερματολόγων, διαιτολόγων, γυμναστών κ.λπ.) αλλά ούτε και τη διάγνωση και τη θεραπεία. Αναζητήστε την επιστημονική συμβουλή του γιατρού σας ή άλλου επαγγελματία υγείας και μην αγνοήσετε ή τροποποιήσετε ποτέ την επιστημονική συμβουλή ή οδηγία ενός ιατρού, επειδή ενδεχομένως διαβάσατε κάτι διαφορετικό στο www.skingurus.gr. Η αποδοχή ή χρήση των όποιων πληροφοριών εμφανίζονται στο www.skingurus.gr γίνεται με αποκλειστικά δική σας ευθύνη.

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

 

2015-04-10
All about skin

Καλύπτει έκταση 2 τετραγωνικών μέτρων, ζυγίζει 4 περίπου κιλά και έχει πάχος  4 χιλιοστά –το πολύ....  

Timeline

 

2017-11-20
Το «χρονολόγιο» της επιδερμίδας

Η επιδερμίδα είναι ένας ζωντανός οργανισμός που αλλάζει στη διάρκεια του …βίου της. Από λεία, απαλή,...  

super

 

2017-11-10
Superfoods: αλήθεια ή μύθος η σούπερ ευεργετική τους δράση;

Αν και οι περισσότερες είναι γνωστές από την αρχαιότητα, τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει ένα από...  

ελαστίνη

 

2017-09-04
​Πόση ελαστίνη έχει ακόμα η επιδερμίδα σας;

Τσιμπήστε το δέρμα στη ράχη του χεριού σας και παρατηρήστε πόσο γρήγορα επανέρχεται στην αρχική...  

skincare ingredients penetration

 

2017-03-24
Μέχρι πού φτάνουν τα συστατικά των καλλυντικών;

«Διεισδύει σε βάθος, δρα στην καρδιά των κυττάρων…». Όλες έχουμε κάποια στιγμή αναρωτηθεί τι ακριβώς...  

glycolic acid skin benefits

 

2017-09-29
Γλυκολικό οξύ: μόνο οφέλη για το δέρμα

10+1 ερωτήσεις και απαντήσεις για το γλυκολικό οξύ αποδεικνύουν πως δίκαια θεωρείται ένα από τα...  

Circadian rythms in skincare

 

2017-11-08
Πότε πάει για ύπνο η επιδερμίδα σας;

Το εσωτερικό ρολόι που διαθέτει κάθε κύτταρο της επιδερμίδας μας, γνωρίζει πολύ καλά πότε είναι...  


ΘΕΛΕΤΕ ΝΑ ΛΑΜΒΑΝΕΤΕ
ΤΑ ΝΕΑ ΜΑΣ;